Ohjeita äänitteen tekoon

Kun bändi on perustettu, on monella kova kiire ja tarve saada tekemäänsä musiikkia tallennettua. Ennen kuin mennään suinpäin studioon, on kuitenkin hyvä pysähtyä miettimään hieman mitä onnistunut studiosessio vaatii bändiltä. Nykyään monella bändillä on mahdollisuus äänittää treenikämpällään tai kotonaankin, mutta se ei välttämättä tarkoita, että ainakaan virallista julkaisua kannattaisi tehdä täysin omin voimin. Tietysti jos bändissä on kokenut äänittäjä tai miksaaja, ei ole mitään syytä mennä ulkopuoliseen studioon (paitsi ehkä paremmat tilat ja laitteet), mutta varsin usein asia ei ole näin. Nykyaikana ei enää hirvittävästi kannata tehdä kotikutoisen kuuloista demoäänitettä – varsinkaan, jos soitatte rockia – koska suurin osa demoistakin kuulostaa jo julkaisuvalmiilta.

Harjoittelu on menestyksen avain

Äänititte sitten treenikämpällä tai studiossa kannattaa kappaleet harjoitella mahdollisimman hyvin etukäteen. practiceMikään ei ole turhauttavampaa kuin soittaja, joka ei kykene soittamaan omia osuuksiaan äänityssessioissa. Äänitettäessä harjoitteleminen on turhauttavaa ja yleensä myös kuuluu lopputuloksessa. Tottakai muutama uusintaotto on ihan normaalia, mutta se ei ole enää normaalia, että äänitysvaiheessa joutuu pala palalta harjoittelemaan jokaisen kappaleen osan. Tämä on vielä tärkeämpää jos olette äänittämässä jossakin oikeassa studiossa, koska arvokasta studioaikaa palaa aivan turhaan siihen, että joku harjoittelee asioita jotka pitäisi olla jo hallussa.

Kannattaa harkita ulkopuolisen miksaajan palkkaamista

Jos päätätte äänittää itse, kannattaa ainakin miettiä ulkopuolisen miksaajan palkkaamista. Internetistä löytyy useita palveluita, joissa tarjotaan miksausta valmiiksi äänitetyistä raidoista. Monet näistä palveluntarjoajista ovat erittäin päteviä ja heidän palveluitaan kannattaa käyttää. Bändin omat jäsenet ovat usein sokeita kokonaisuudelle ja keskittyvät liikaa asioihin, jotka eivät ole kappaleen miksauksen ja soinnin kannalta olennaisia asioita. Ammatilainen työskentelee yleensä huomattavasti nopeammin kuin harrastelija – äänitysten jälkeen olisi hyvä saada materiaali mahdollisimman nopeasti julkaistua.

Viimeinen vaihe eli masterointi kannattaa jättää ehdottomasti ammattilaisen tehtäväksi. Masterointi tarkoittaa äänitteen viimeistä tarkistusta. Usein ihmiset kuvittelevat sen olevan vain prosessointia, jolla kappale saadaan soimaan mahdollisimman lujaa. Tämä ei kuitenkaan ole masteroinnin perimmäinen tarkoitus, vaan siinä on tarkoituksena tarkistaa, että äänite kuulostaa kaikissa laitteissa siltä miltä sen pitääkin. Tämän lisäksi masteroija toki tekee myös tarvittavan prosessoinnin, mutta tämä ei kuitenkaan ole masteroinnin päätarkoitus. Netistä löytyy myös palveluita, joissa tarjotaan halpaa, välitöntä masterointia. Näitä kannattaa välttää, sillä niissä on ainoastaan algoritmi, joka saattaa tehdä kappaleellesi ihan mitä sattuu ja rahasi menevät täysin hukkaan.

Leave a Reply