Rockbändin promotointi

Jos bänditoimintaa haluaa viedä eteenpäin, on hyvin tärkeää promotoida bändiään, koska kukaan ei löydä bändiäsi jos et kerro bändistäsi missään. Nykyään sosiaalinen media mahdollistaa entistä tehokkaamman promootion pienillekin bändeille, koska ne tarjoavat suoran kanavan ja valmiiksi luodut työkalut hyvinkin suurien yleisöjen ja erilaisten yleisöryhmien tavoittamiseen.

Hyödynnä somekanavia bändin promotoinnissa

Nettisivujen lisäksi jokaisella bändillä pitäisi olla vähintään YouTube-, Facebook-, Instagram- ja Twitter-tilit. Näiden lisäksi voi arvioida muiden mahdollisten sosiaalisen median palveluiden tarpeellisuutta. Esimerkiksi social mediajos haluatte enemmän näkyvyyttä vaikkapa Venäjällä, on paikallinen VKontakte (venäläinen hieman Facebookin kaltainen palvelu) otettava haltuun, Kiinassa vastaavan sosiaalisen median nimi on Weibo.

Bändin tulisi luoda kiinnostavaa sisältöä näihin medioihin ja postata niissä säännöllisesti. Mitä laadukkaampi ja omaperäisempi sisältö, sitä varmemmin se tavoittaa yleisöä. Tämä voi kuitenkin viedä aikaa, sillä harvoin kukaan onnistuu heti ensimmäisellä videollaan tai postauksellaan luomaan suurta hittiä. Harjoittelu on tässäkin tapauksessa tie menestykseen, koska harvemmin kukaan on suvereeni asiantuntija heti aloittaessaan.

Bändin jäsenet voivat myös tehokkaasti promotoida bändiään luomalla henkilökohtaisten sosiaalisen median kanaviensa kautta sisältöä. Esimerkiksi monet kitaristit ja kosketinsoittajat tekevät soittovideoita tai soiton opetusvideoita. Näiden lisäksi he myös usein esittelevät erilaisia musiikkilaitteita. Tässä vaiheessa on helppo lisätä videon loppuun teksti “jos pidit videostani, käy tsekkaamassa bändini musiikkitarjonta”.

Keikkailu on tärkeä keino lisätä bändin tunnettavuutta

Sosiaalinen media on kuitenkin vain yksi osa strategiaa, jolla bändille kasvatetaan tunnettavuutta. Keikkailu on tietysti tärkeä osa, mutta usein kukaan ei halua ottaa tuntematonta bändiä keikkapaikkaansa soittamaan, koska yleisön määrän suhteen ei ole kovin korkeita odotuksia. Tästä syystä bändiläisten kannattaakin verkostoitua ja yrittää löytää muita bändejä joiden kanssa päästä keikalle, joko yhteiskeikalle tai lämmittelybändin rooliin. On oikeastaan kaikkien bändien etu, että ihmiset jotka soittavat bändeissä käyvät keikoilla. Siellä tutustaan toisiin bändiläisiin ja tällä tavalla myös bändi-illoissa käy väkeä, jolloin niitä on helpompi järjestää, kun keikkapaikat voivat luottaa siihen, että yleisöä tulee.

Perinteiset flyerit ovat tehokas mainoskein

Perinteinen flyereiden jakaminen isommissa tilaisuuksissa on edelleen hyvin tehokasta. Siinä tosin kannattaa käyttää hieman järkeä ja jakaa flyereita lähinnä potentiaalisen bändin kuulijakunnan oloisille ihmisille. Tälläkin tavalla bändi saa ainakin tunnettavuutta ja näkyvyyttä, mikä auttaa keikkojen saamisessa.

Leave a Reply